به فروشگاه خودتان خوش اومدید...

مشکلات سستی و یا قطع و وصل شدن آنتن گوشی

زمانی که گوشی آنتن نمی دهد

زمانی که گوشی آنتن نمی دهد یا آنتن گوشی از بین میرود و یا ضعیف می شود

این به این معنی است که سیم کارت در گوشی نمی تواند از پوشش شبکه ای استفاده کند.

زمانی که گوشی آنتن نمی دهد اولین قدم چک کردن شماره سریال IMEI می باشد

و برای این منظور شما می بایست شماره #۰۶# * را شماره گیری نمایید

و اگر ایراد از آنتن گوشی باشد به جای نمایش کد انحصاری گوشی،

علامت سوال یا عدد های ۱۲۳۴۵ یا “no serial” نمایش داده میشود.

 

اصطلاحا در این حالت گفته می شود که گوشی سریال پرانده است

و باید IMEI ترمیم گردد. اگر پس از چک کردن IMEI  سریال گوشی وجود داشت و نمایش داده شد

و همچنان آنتن نداشته باشید می بایست به مرحله بعدی بروید.

به قسمت تنظیمات Setting بروید و حالا به قسمت  شبکه Network رفته

و در قسمت جستجو، حالت دستی Manual  را انتخاب کنید. در ادامه مقاله  توضیح مفصل از روش انجام تست را شرح خواهیم داد.

 

گوشی های غیرفعال در شبکه

گوشی هایی که شماره سریال یعنی همان IMEI آنها دچار اختلال شده است

و مورد تایید شبکه نیست. با این حال گوشی روشن می شود و آنتن ندارد.

عمدتا در صورتی که این گوشی ها با سیم کارت روشن شوند

باید پیامی به مضمون “SIM Card Registration Failed”  بر روی صفحه نمایش ظاهر شود.

در این حالت باید شماره سریال گوشی IMEI، توسط شرکت مخابرات وارد شبکه شود

و  آن را توسط باکس های نرم افزاری که مرتبط با تعمیرات نرم افزاری موبایل است، تعمیر کنید.

 

زمانی که گوشی آنتن نمی دهد

 

مشکلاتش عبارتند از :

 

آنتن دهی لحظه ای

آنتن هنگام روشن شدن گوشی وجود دارد و با گذشت زمانی اندک آنتن قطع می شود و موبایل دیگر آنتن نمی دهد.

در این صورت می توان مطمئن بود که مشکل مرتبط با آی سی PF است. تعمیر کاران محترم می دانند که آی سی PF  در برد و نقشه شماتیک موبایل، با نام های RF PA نمایش داده می شود.

در برخی اوقات ایرادی نرم افزاری باعث ایجاد این مشکل می شود

و برای حل مشکل نیاز  به استفاده از باکس و ترمیم فایل PM است.

 

آنتن دهی ظاهری

در این حالت گوشی به ظاهر آنتن دارد ولی نه می توان با آن تماسی برقرار کرد

و نه می توان شماره ای با موبایل گرفت.

مشکل آنتن کاذب بیشتر در گوشی های برند سامسونگ دیده می شود

و در صورت بروز این مشکل، می توان با استفاده از تعویض آی سی PF

و گاهی اوقات با استفاده از هیترکشی مشکل آی سی را برطرف کرد .

در صورتی که مشکل آنتن کاذب روی گوشی های نوکیا بروز کرد،

می بایست مشکل را از طریق تعمیرات نرم افزاری حل کرد.

 

وضعیت بدون آنتن گوشی

در تمامی گوشی های هوشمند نسل نو، بدون آن که گوشی سیم کارت را بخواند

و به اصطلاح آنتن داشته باشد می توان به منوی گوشی و امکانات آن دسترسی داشت.

برای مثال در مورد گوشی های آیفون، اگر عبارتی چونNo SIM روی صفحه نمایش گوشی ظاهر شود

یعنی گوشی سیم کارت را نمی خواند و اگر عبارت Searching در حالی که سیم کارت درون گوشی است،

روی صفحه نمایش دیده شود مشکل از تنظیم نبودن زمان و تاریخ گوشی است.

سعی کنید پس از تنظیم تاریخ و زمان دوباره بررسی کنید که گوشی از حالت Searching خارج شده است یا خیر؟

برخی اوقات سیم کارت داخل سوکت است و عبارات نمایش داده شده

روی گوشی بین Searching  و No service تغییر می کند. در این حالت با اطمینان بالایی

مشکل مربوط به آی سی Base Band  است و ایراد سخت افزاری می باشد.

در صورتی که می خواهید بدانید مشکل نرم افزاری است یا خیر باید از طریق زیر اقدام به تست کنید:

 

قدم اول: به Setting بروید.

قدم دوم : روی گزینه ی About تپ کنید.

قدم سوم: اگر در گزینه ی Modem Firmware بتوانید سریال Base Band را مشاهده کنید، مشکل نرم افزاری و در غیر این صورت به احتمال خیلی زیاد مشکل گوشی سخت افزاری است.

 

و برای حصول اطمینان از اینکه مشکل مرتبط به Base Band است یا خیر باید از طریق زیر عمل کنید:

قدم اول: به قسمت Setting بروید.

قدم دوم: بر روی Carrier تپ کنید.

قدم سوم: بعد از مدت زمانی باید لیست اپراتورها نمایش داده می شود.

قدم چهارم: اگر Carrier نمایش داده نشد باید جست و جوی اپراتورها

را به صورت دستی Manual درآورده و منتظر پیدا شدن شبکه بمانید.

 

 

نکته : اگر گزینه ی Carrier را نمی توانید در لیست منوی تنظیمات ببینید
و یا بعد از ورود به Carrier لیست اپراتورها قابل مشاهده نیست مشکل گوشی شما
سخت افزاری است و تنها با تعویض آی سی Base Band می توان گوشی را تعمیر کرد.

 

در کل مشکلات مرتبط با سخت افزار موبایل را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

۱-مشکلات مرتبط با آنتن دهی

۲-مشکلات مرتبط با مقرهای انتن هوایی

۳-مشکلات مرتبط با سوییچ انتن (SWant)

۴-مشکلات مرتبط با فیلتر lna (فیلتر تقویت کننده)

۵-مشکلات مرتبط با آی سی RF

۶-مشکلات مرتبط با آی سی PF

نکته ی مهم : در برخی از گوشی ها، مشکل , ادغام  سوییچ انتن با

آی سی pf است که با نام ic fem نشان داده میشود.

مقر انتن هوایی محل اتصال تقویت کننده ی جی اس ام به گوشی است

که بین آنتن گوشی و سوییچ انتن قرار میگیرد و در صورت اب خوردگی یا ضربه،

کلید داخل آن اسیب میبیند و باعث ضعف یا پرش آنتن میشود که برای تعمیر آن کافیست این قطعه را سیم کشی کرد.

 

عیب یابی مشکل آنتن گوشی

حالا که کمی در مورد علت های آنتن ندادن گوشی دانستیم لازم است ترفندهایی برای عیب یابی آنتن را نیز آموزش دهیم.

برای آن که بتوانید گوشی هوشمندی که مشکل آنتن دارد را در عیب یابی کنید لازم است گام های زیر را به ترتیب طی نمایید:

 

تنظیم دستی:

1. بعضی اوقات قاب های فلزی گوشی نیز با آنتن دهی اختلال دارند برای امتحان قاب فلزی را جدا کنید.

2. نسل سوم و بیشتر سیمکارت ها , تعداد آنتن ها و دکل های آن بسیار کم است

در مقابل نسل دوم، ضعف آنتن باعث پرش بیت نسل دوم و سوم میشود

که برای حل این مشکل کافی است network mode گوشی رو روی only 2G قرار دهید

چون در حالت عادی روی 3G prefer 2g قرار دارد و در مکان هایی که

آنتن کم نسل سوم وجود داشته باشد روی ان سوییچ میشود.

در نظر داشته باشید قطعا برای گوشی های دو سیمکارت هر سیمکارت

که مشکل آنتن دهی دارد این تنظیمات انجام گیرد. اگر جواب نگرفتید مراحل زیر را هم انجام بفرمایید.

 

گام اول :  مقدار  واقعی سیگنال آنتن خود را بدانید.

در این مرحله لازم است قبل از هر کاری شدت سیگنال واقعی را برای گوشی خود به دست آورید.

سیگنال را با یکای دسی بل dB نمایش می دهند.

این یکا را می توان به صورت توان رادیویی سیگنال بر هر میلی وات دانست.

اگر می خواهید متوجه شوید شدت سیگنال واقعی شما چقدر است

منوی تنظیمات گوشی را باز کنید و صفحه را به سمت پایین بکشید.

حالا می بایست روی About Phone تپ کنید  سپس گزینه ی Status را انتخاب کنید

و حال بایستی SIM Status را انتخاب کنید . صفحه ای به شما نمایش داده می شود

و در آن در زیر گزینه Signal Strength بازه ای از اعداد با واحد dB نوشته شده است.

 

 

این اعداد شدت سیگنال آنتن گوشی شما را نمایش می دهند.

اگر عدد نمایشی عددی نزدیک به ۶۰دسی بل است یعنی شدت سیگنال

و  آنتن شما برای دریافت و ارسال چیزی نزدیک به حد اعلای خود است.

اگر شدت سیگنال نمایشی روی گوشی شما عددی کمتر از  ۱۰۰ دسی بل  است

می توان شدت سیگنال را خیلی بد دانست و در این صورت باید  اقداماتی دیگر را برای بهیود آنتن گوشی خود

و رفع مشکل آنتن گوشی انجام دهید.

 

گام دوم :  به فضایی باز و بدون سقف بروید.

 

وجود دیوار و اجسامی که میان شما و برج ارسال سیگنال است می تواند روی شدت سیگنال

آنتن موبایل شما تاثیر بگذارد و در این صورت گوشی نمی تواند به شبکه متصل شود .

حتی ممکن است در حالی که آنتن دو خط یا بیشتر را نمایش می دهد نتوانید تماسی را برقرار کرده

و یا تماسی را دریافت کنید. برای آن که بدانید عیب از گوشی شما است یا مشکل از فضایی است

که درون آن قرار گرفته اید موبایل خود را به فضایی باز ببرید و سعی کنید با آن تماس برقرار کنید .

با این کار شما احتمال ارسال و دریافت سیگنال هایی قدرتمند تر روی گوشی خود را افزایش می دهید

و اگر با این کار هم آنتن موبایل بهبود پیدا نکرد، به گام بعدی بروید.

 

گام سوم :  گوشی خود را خاموش و روشن و یا ریستارت کنید.

یکی از مجرب ترین راه حل ها برای حل کردن مشکل آنتن گوشی  ریستارت کردن آن است

چون زمانی که گوشی را ریستارت می کنید گوشی و سیستم عامل آن رفرش می شوند

و در این حالت بار دیگر گوشی به دنبال شبکه می گردد.

این کار برای پیدا کردن شبکه آنتن موبایل جواب می دهد؛ هر چند که ریستارت کردن  موبایل شما

ممکن است تنها به صورت موقتی مشکل آنتن گوشی را حل کند.

ریستارت کردن گوشی برای دریافت انتن برای کسانی که به کرات با مشکل آنتن گوشی مواجه می شوند

راه حلی آسان و سریع است ولی اگر مشکل انتن گوشی با ریستارت کردن آن هم حل نشد، می بایست

به گام بعدی یعنی عیب یابی آنتن موبایل بروید.

 

گام چهارم:  گوشی را به حالت پرواز ببرید و بعد از سی ثانیه آن را از حالت پرواز خارج سازید.

بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند عنوان کرده اند که هنگام رودررو شدن

با مشکل آنتن گوشی تنها با بردن گوشی به حالت پرواز (Airplane Mode) توانسته اند مشکل آنتن گوشی را حل کنند

و برای آن که بتوانید یک گوشی اندرویدی را به مد پرواز ببرید ، می توانید صفحه ی نوتیفیکیشن های گوشی را به پایین بکشید

و به دنبال آیکون Airplane بگردید.

روی آیکون حالت پرواز تپ کنید و آن را روشن کنید و ۳۰ ثانیه صبر کنید. پس از گذشت سی ثانیه

می توانید مد پرواز را غیرفعال کنید زمانی که گوشی از حالت پرواز خارج شد، سیستم عامل به دنبال شبکه های آنتن موجود می گردد

و با احتمال خوبی می تواند شبکه ها را پیدا کند و به آنها متصل شود. اگر با این کار مشکل آنتن گوشی حل نشد، به گام بعدی بروید.

 

گام پنجم:  سیم کارت و سوکت را کنترل کنید.

بعضی اوقات حتی با این که سیم کارت به درستی درون سوکت خود قرار گرفته است،

گوشی نمی تواند سیگنال آنتن را پیدا کند همین دلیل  باعث می شود که پیغام خطایی

مبنی بر پیدا نشدن آنتن نمایش داده شود و برای حل این مشکل باید سیم کارت را به دقت از محل خودش خارج کنید

و سپس آن را بار دیگر وارد سوکت کنید.

اگر حس می کنید پس از وارد کردن دوباره سیم کارت، سیم کارت درون براکت خودش حرکت می کند

گوشی را برای بررسی های بیشتر به دست کارشناسان تعمیرات موبایل بسپارید.

برای فهمیدن این موضوع که حرکت سیم کارت درون سوکتش موجب از دست رفتن آنتن می شود یا خیر،

می توانید پس از قرار دادن سیم کارت  آن را کمی حرکت دهید، اگر حین حرکت انتن گوشی پرید،

می توانید مطمئن شوید که مشکل انتن گوشی از سوکت سیم کارت است.

 

 

 

اگر مطمئن شدید که مشکل از سوکت سیم کارت است، باید گوشی را به گارانتی آن بسپارید

تا آن را برای وجود مشکلات احتمالی دیگر بررسی کنند. برای حل موقتی مشکل

با استفاده از یک تکه کاغذ، سیم کارت را درون محل آن نگه دارید .

 

گام ششم:  سیستم عامل گوشی خود را آپدیت کنید.

برای آن که گوشی بتواند آنتن های مجاور خود را پیدا کند و به آنها متصل شود باید سیستم عامل آن همیشه به روز باشد.

اگر با طی کردن مراحل قبل مشکل پریدن آنتن گوشی و یا آنتن ندادن گوشی حل نشد

قطعا سیستم عامل بهبودهایی را در جهت رفع و حل مشکل ایجاد خواهد کرد.

 

گام هفتم – مرحله آخر:  بازگرداندن به تنظیمات کارخانه

اگر هیچ کدام از گام های ذکر شده برای عیب یابی آنتن گوشی کارگر نیفتاد

می بایست گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. هر زمانی که گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید،

سیستم عامل را دقیقا به همان حالتی می برید که زمان خرید گوشی داشته است.

اگر این مرحله را پیاده کنید، تمامی داده های شما از روی گوشی پاک خواهند شد.

قبلی
چرا حجم اینترنت زود تمام میشود ؟ روش های جلوگیری از مصرف حجم اینترنت
بعد
۱۰ علامت خرابی هارد گوشی که هر تعمیرکاری باید بداند

پست های مرتبط

نظرتان را بنویسید

طراحی شده توسط ساینا وب